1. Wat gaat u doen met uw tijd, na de verkoop?

Om te beginnen, heb je al bedacht wat je gaat doen nadat je je bedrijf hebt verkocht? Heeft u hobby’s? Misschien een vrijwilligersorganisatie waar u voor wilt werken? Misschien reizen? Of wilt u weer aan het werk, of misschien zelfs een ander bedrijf beginnen? U moet hier eens goed over nadenken.

Gelukkig zit er tijd tussen het moment waarop je besluit te willen verkopen en de daadwerkelijke verkoop zelf, dus je hebt waarschijnlijk een jaar de tijd om na te denken over wat je in je volgende leven gaat doen.

2. Heeft u genoeg geld om van te leven als u besluit uw bedrijf te verkopen? Laten we de financiën bespreken

Als u uw bedrijf verkoopt, moet u dan weer gaan werken? Als u weer aan het werk moet, moet u zich afvragen of dit het juiste moment is, vooral als uw bedrijf winstgevend is. Of verkoopt u in de hoop uw huidige bedrijf te gelde te maken en de opbrengst te gebruiken om een ander bedrijf te starten?

Als u verkoopt met het plan om met pensioen te gaan, en u hebt niet genoeg vermogen gegenereerd zelfs nadat u het bedrijf hebt verkocht, is het waarschijnlijk verstandig om nog een paar jaar te werken totdat u genoeg gespaard hebt om comfortabel met pensioen te kunnen gaan.

Of, als u hoopt op een meevaller uit de verkoop van uw bedrijf, en u hoopt te kunnen leven van de opbrengst van de deal, zou dat ook een optie kunnen zijn. Het is waarschijnlijk een goed idee om met uw accountant of financieel adviseur te praten.

3. Heeft u een opvolgingsplan voor uw bedrijf?

Als u hoopt te verkopen aan een strategische koper, dan is het hebben van een opvolgingsplan niet zo belangrijk. Als u hoopt te verkopen aan een financiële koper, private equity of venture capital, dan wilt u er zeker van zijn dat u een goed management team heeft dat het bedrijf succesvol kan runnen zonder u.

Als het bedrijf gaat instorten zonder jou, zal dat duidelijk worden tijdens de due diligence fase. Als er geen goede opvolging is, zult u moeten werken aan het overplaatsen van andere senior managers naar de functies om u uiteindelijk te vervangen.

4. Bent u nog steeds gepassioneerd over uw bedrijf, of uitgeput?

De meeste ondernemers starten hun bedrijf omdat ze niet alleen gepassioneerd zijn over het bedrijf, maar ook over de sector. Naarmate het bedrijf rijpt en groeit, verandert uw rol van start-up doe alles naar manager van personeel, verwachtingen van klanten, strategie, vaak zaken die niets te maken hebben met uw branche en in plaats daarvan, het omgaan met zakelijke problemen en het blussen van brandjes.

De constante dagelijkse sleur kan je vrij snel uitputten.

Als uw passie is afgenomen en u het steeds moeilijker vindt om enthousiast te raken over de groei van uw bedrijf, dan is dit misschien het moment om te overwegen uw bedrijf te verkopen. Als u uw bedrijf niet verder uitbouwt en niet voortdurend nadenkt over de volgende stappen, kan uw bedrijf immers in verval raken, waardoor het moeilijker wordt om het te verkopen. Het is veel gemakkelijker om een bedrijf te verkopen dat in een opwaartse spiraal zit.

5. Is uw bedrijf en bedrijfstak op de weg naar binnen of naar buiten?

Het is gemakkelijker om een bedrijf te laten groeien in een groeiende sector dan in een krimpende. Als uw niche in de taxibranche ligt, kan ik me niet voorstellen hoe moeilijk de zaken momenteel moeten zijn.

Hetzelfde geldt voor vele andere industrieën. Hoewel u geen kristallen bol hebt en het moeilijk te voorspellen is welke nieuwe trend of technologie uw bedrijf zou kunnen bedreigen, moet u extra waakzaam zijn over welke komende trends uw bedrijf zouden kunnen bedreigen en het moeilijker zouden kunnen maken om te verkopen.

Aanbevolen: https://www.overnameadvies.nl/bedrijf-verkopen

Als u de signalen herkent dat de industrie of technologie aan het verschuiven is, is het nu misschien tijd om te handelen.

Hoe verkoopt u uw bedrijf?

Als u in een financiële positie bent waarin u het zich kunt veroorloven, of op een leeftijd bent waarop u moet verkopen, moet u een M&A-adviseur bellen die u door het proces kan helpen. Meestal wilt u ten minste twee tot drie jaar voor de verkoop contact opnemen met de M&A-adviseur, om van hem of haar te horen wat er in uw bedrijf moet gebeuren om het marktklaar te maken. Ik was nogal overweldigd door de lijst van 150 regels met informatie die werd gevraagd, dus u moet nu beginnen met wat huishoudelijke taken.

Helaas nemen veel ondernemers niet de tijd om na te denken over wat ze van hun bedrijf willen, of het nu gaat om winst, bedrijfsgroei op lange termijn, of nog belangrijker, levensstijl.

De meesten zitten gevangen in de draaimolen van ondernemers, die te maken hebben met zakelijke aangelegenheden, familie, personeel, banken enzovoort, en vinden het moeilijk om zelfs maar de strategie voor dit jaar te plannen, laat staan uit te zoeken of het tijd is om te verkopen.